Quadiprojekti jatkui eilisessä tilaillassa. Juotin akkuliittimen paikalleen ja vihdoin saatiin ensimmäistä kertaa virrat koko vehkeeseen. Seuraavana vuorossa oli boardin kytkeminen säätimiin, vastariin ja akkuun. Viimeinkin moottorit pyörivät iloisesti, tosin seuraava ongelma oli että ne käynnistyvät reippaasti eri aikaan kun kaasua antaa joten vuorossa olisi säätimien kalibrointi ja konfigurointi. Kalibroimalla saadaan säädin ymmärtämään lähettimen kaasun koko säätöalue joka hiukan vaihtelee eri lähettimissä (vai vastaanottimissa?). Samalla saa säädettyä säätimien asetukset kuten soft-startin ja tehovasteen isommalle. Ostamani säätimet eivät tue helppokäyttöistä konffauslevyä joten asetuket pitää tehdä lähettimellä kuunnellen säätimen tekemiä piippauksia. Pari kertaa sai lukea huonolla englannilla kirjoitetusta ohjeesta miten homma toimii.
Quadisäätö päättyi parin säätimen jälkeen kun lähetin ilmoitti akun olevan loppu. Homma jatkunee taas seuraavana tiistaina.

Quadisäädön lopputulos

Illan toinen projekti oli aikaisemmin päivällä saat Raspberry Pi. Sillä ei paljon muuta keretty tekemään kuin kytkeä se telkkariin ja bootata. Distrona oli Raspian, eli Debian portattuna RPI:n arkkitehtuurille siten, että flotarioperaatiot toimii raudalla (toisin kun perus debian-armissa). Jää nähtäväksi mitä kaikkea RPi:llä tulee tehtyä, mutta potentiaalia sillä on vaikka mihin säätöprojekteihin. Kokonsa puolesta se mahtuu helposti esim robotin tai lentolaitteen matkaan ja USB:hen pystyy kytkemään vaikka mitä gadgetteja eri tarkoituksiin. Sekään ei yhtään haittaa että vehje maksaa vain reilun 30€.

RPi

RPi käynnissä

« »