Tampere Hacklab (kutsumanimeltään 5w) on yhteisö, joka ylläpitää Tampereen keskustassa harrastetilaa teknologiasta ja asioiden itse tekemisestä kiinnostuneille. Kuukausimaksua vastaan jäsenemme saavat ympärivuorokautisen pääsyn tilaan ja käyttöönsä tilassa olevat työkalut.

 

Tilassa voi tavata samanhenkisiä ihmisiä ja toteuttaa erilaisia projekteja. Lisäksi järjestämme kursseja ja muita teemailtoja. Toiminnalla ei ole tarkoitus olla kovin jyrkkiä reunaehtoja ja se muotoutuukin aina jäsenien mieltymysten mukaan.

 

Hacklabiin voi tulla tutustumaan tiistai-iltaisin kello 18 jälkeen. Tervetuloa vierailulle!

Tilan tilanne

Tilan tilanne


Huomenna lauantaina (30.5) järjestetään yhdistyksen 5v saunailta. Saunailtama alkaa klo 1800 osoitteessa Kauppakatu 5. Tapahtumaan ovat tervetulleita kaikki jäsenet ja muutkin hakkerihenkiset ihmiset.

Tapahtuman sisäänpääsy on 5€, maksu tapahtuu paikanpäällä.

Nähdään huomenna!

http://kirjoitusalusta.fi/5w-5v
Hämpin kattosauna

Helsinki Hacklab järjestää kesäkuussa Suomen kaikkien
hacklab-yhdistysten yhteisen tapahtuman, joka sai lopulta nimekseen
HSF15½. Tiedossa on ainakin robokisa, hengailua, yhteisruokailu,
vieraita ympäri Suomea ja yhteistä ohjelmaa.

Tapahtumaan ilmoittautuminen on nyt avattu. Huomioi, että
osallistujamäärä on rajoitettu 40 henkilöön!

Tarkemmat tiedot tapahtuman omilla sivuilla:
http://hsf.hacklab.fi

Tampereelta kimppakyytejä tapahtumaan järjestetään osoitteessa: hsf15japuoli-kimppakyydit

Sain hankittua edukkaasti vanhan ATC610-lennonharjoittelulaitteen. Laite on julkaistu 1976 ja oma yksilöni on valmistettu vuonna 1980. Sitä on käytetty mittarilentokoulutukseen. Laitteella on voinut korvata koulutuksessa osan mittarilentotunneista ja se on käsittääkseni vielä tänäkin päivänä hyväksytty koulutusväline. Siinä ei kuitenkaan ole minkäänlaista visuaalia eli on sellaisenaan aika kuiva kapistus. ATC ei virallisesti ole simulaattori, vaikka jatkossa siitä on sellainen toivottavasti tulossa.

Oma yksilöni myytiin ei-toimivana. Se on peräisin ruotsista, jossa sitä on käyttänyt papereista päätellen Västeråsin lentokerho. Tarkoituksena ei olekaan käyttää laitetta sen alkuperäisessä tarkoituksessa, vaan modata se käytettäväksi modernin PC-lentosimulaattorin (X-Plane) kanssa.

Ensimmäinen yllätys oli, että laitteessa ei olekaan digitaalista tietokonetta, vaan täysin analoginen tietokone. Esim koneen sijainti ja muut muuttujat ilmaistaan muuttuvina jännitearvoina. Tämä tekeekin modauksesta hieman haastavampaa lähinnä digitaalimaailmaan perehtyneelle. Mutta Arduinosta saa analogijännitteitä ulos ja operaatiovahvistimella pitäisi saada jännitettä skaalattua halutuksi. Käytännön toteutus on vielä hakusessa mutta veikkaan, että paljon vettä ehtii virrata Tammerkoskessa ennen kuin projekti on valmis.

Laitteen mukana tuli

  • Plotteri, joka piirtää reittiviivaa paperiselle kartalle. Toimii myös ilmeisesti analogisesti ja kytketään mielettömän paksulla kaapelilla laitteeseen. Tätäkin voisi koittaa ohjata Arduinolla. Haluaako joku ottaa projektiksi? Plotterista voisi saada modattua esim. pienen laserleikkurin.
  • Hämmentävä mankkaboksi, jonka kautta sähkö syötetään laitteelle ja jossa on kaksi kasettinauhuria ja johon saa kiinni mikit ja kuulokkeet. Ilmeisesti lennonjohdon "simulointiin". En tiedä onko tälle mitään järkevää käyttöä.
  • Opettajan konsoli, josta pystyy säätämään mm. tuulen suuntaa ja aiheuttamaan erilaisia vikatilanteita. Hieno, mutta hyvin Bonk.
  • Huoltomanuaali (hyvä) ja vikalista(ruotsiksi).
  • Kansiollinen c-kasetteja. Ilmeisesti sisältävät jotain kurssimateriaaleja, en ole kuunnellut.

Ensitutustumisessa avasimme hakkeritoveri Arnon kanssa pömpelin ja tutkimme sisuskalut. Mitään selvää vikaa ei löytynyt. Kortti, jolle ohjelmoidaan lentokenttien sijainnit ja tiedot on ilmeisesti modattu sillä se eroaa muista korteista. Sen "ohjelmointikortti" on tuotu lattakaapelilla laitteen ulkopuolelle.

Ensimmäiseksi isommaksi ongelmaksi tuli sähkön syöttö. Mittasimme sisääntulevan epästandardin virtaliittimen ja siitä löytyi odotetusti maa ja vaihe/nolla, mutta toinen vaihe/nollajohto on oikosulussa maan kanssa. Sähkö tulee laitteeseen hämmentävän mankkaboksin kautta, jota myös mittailimme. Mankkaboksin sähköjohto oli täysin hapertunut, ja siitä puuttui liitin kokonaan. Jos siihen laittaa tavallisen pistokkeen, niin päättelymme mukaan on vaarana että vaihe oikosulkeutuu maahan ja laite polttaa sulakkeen. Vai voisiko olla, että laite pitää kytkeä suoraan rakennuksen sähköihin niin, että vaihe on aina tietyssä johdossa? Vai johtuuko oikosulku viasta? Ei hajua, tutkinta siirtyy Internettiin.

Laite käyttää sisäisesti -15 ja 15V jännitteitä. Siinä on kaksi samanlaista muuntajaa, toinen positiiviselle ja toinen negatiiviselle jännitteelle. Näiden kunnosta ei ole tietoa. Sähköä uskallamme tuohon laittaa vasta, kun oikea tapa siihen on varmistunut.

 

 

Torstaina 19.3. kävi hacklabilla joukko kiinnostuneita tutustujia Tampereen Nörttityttöjen facebook-ryhmästä. Tapahtumassa esiteltiin pajan toimintaa ja käytäntöjä, sekä käytiin keskustelua kaikenlaisista mahdollisuuksista joita hacklabit tarjoavat jäsenistölleen.

Ensituntumaa laitteistoon haettiin 3D tulostimella, jolla saatiin heti käteen palikoita hypisteltäväksi. Lisäksi brainstormattiin ja pohjamaalattiin yksi projektikin alkuun.Tutustumassa olleista noin 30% lähetti heti seuraavana päivänä jäsenhakemuksen, joten tutustumiskäynti voidaan todeta onnistuneeksi.

Tapahtuman missanneet voivat tietysti aina tulla tutustumaan avointen ovien aikaan, joka tiistai 18:00 ->

 

Torstaina pidettiin uusin multikopteri-teemailta. Väkeä oli paikalla jälleen oikein mukavasti. Tampereen RC-lennättäjistä paikalla olivat kopterimaisterit Joner ja Vergo.

Vergo kertoi aluksi multikopterien nykyaikaisesta tekniikasta. Aiheina olivat mm. kopterikäyttöön tarkoitetut FC:t (flight controller) ja nopeudensäätimet.

Joner kertoi sitten FPV-racing-liigasta. Tarkoitus olisi siis aloittaa pirkanmaan alueella FPV (first person view)-lennättäjien kilpailuliiga, jossa lennettäisiin videolinkkiyhteydellä pieniä multikoptereita radalla. Touhun olisi aluksi tarkoitus olla hyvin epävirallista ja hauskanpitoon painottuvaa. Ulkomailla FPV-racingia on jo ehditty harrastaa, ja siitä on seurauksena muutama hieno Youtubevideo. Joner esitti myös esimerkkisetin osista, joista kisakopterin voisi rakentaa. Ainakin 3 Hacklabilaista päätti tilata osat joten ensi kesänä kisataan.

FPV-kisailusta kiinnostuneille on perustettu postituslista: https://list.kapsi.fi/listinfo/fpv/

Kirjoitusalustassa on sivu, jossa on Jonerin valitsema osalista ja johon voi lisätä nimensä jos kiinnostui http://kirjoitusalusta.fi/5w-fpv

Virallisen osuuden päätteeksi oli vapaata seurustelua, koptereiden ihmettelyä ja lennätystä.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=OAuXGNLJvco

ja kuvia tapahtumasta:

 

 

 

 

 

 

 

Helmikuussa pidetyssä HSF tapahtumassa yhtenä ohjelmanumerona oli roboralli. Edellisvuotisen viivanseurauskisan tapaan rakennettiin robotteja, mutta tällä kertaa tavoitteena oli selvittää lyhyt seinillä rajattu rata. Lisäksi robottia liikuttava hardware, moottorit ja pyörät, oli etukäteen määritelty kaikille samaksi. Robotti sai myös olla kauko-ohjattu, ja nopeuskategorian voittanut helsinkiläisten Urpobotti tätä hyödynsikin hienojen telemetria- ja kamerasysteemien kera. Uskomaton spektaakkeli oli myös Jyväskylän robotti, jota ohjattiin sähkökitaralla virtuaalirumpalin säestäessä screenillä.

Nopeus ei kuitenkaan ollut ainut kategoria, kisatilanteessa äänestettiin myös "hienoin" robotti. Sitä tavoitellen aloin kehittämään Robosapien lelurobottiin perustuvaa kävelevää kaksijalkaista robottia. Monen illan rakentamisen tulos: Derpinator

 

Warthog on Thrustmasterin valmistama joystick- ja kaasukahvayhdistelmä lentosimulaattoreille. Se on melko yksimielisesti leimattu parhaaksi mitä harrastelijahintaan kaupasta saa. Itse tikusta voi lukea vaikkapa Domesta. Warthog-tikkuja oli taannoin verkkokaupassa huikeaan alennushintaan 99€, jota epäiltiin ensin hinnoitteluvirheeksi mutta kyllä ne tilaajat lopulta saivat. Itsekin ostin yhden vaikka sinänsä ihan hyvä CH Fighterstick löytyykin entuudestaan.

Tikku on niin korkea, että sitä ei järkevästi voi normaalilla työpöydällä käyttää. Kaikissa parhaissa lentokoneissa on muutenkin ohjaussauva keskellä reisien välissä joten totesin itsekin Warthogin toimivan parhaiten kun sen laittaa penkille. Iso ja painava pohjalevy mahdollistaa tämän. Ratkaisu ei kuitenkaan ole optimaalinen, sauva on omaan makuuni liian lähellä napaa ja matala. Eipä muuta kuin modaamaan:

 

Tein 20mm paksuun puulevyyn 4mm ruuvinreiät, joiden läpi kiinnitysruuvit menevät. levyn pyöristin tikun alaosan muotoiseksi kiekoksi. Pohjalevyyn porasin kiekkoa apuna käyttäen uudet kiinnitysreiät yhteen kulmaan.

 

 

 

Paketti kasassa. Tikku kiinnitetään levyn kulmaan ja lähes huomaamaton puukiekko nostaa sitä 2cm ylemmäksi mikä parantaa mukavasti ergonomiaa.

 

 

Tässä vielä kuva koko setupista. Ei kun Oculus Rift päähän ja taivaalle/galaksiin!